Archived: Silja Saarepuu, Villu Plink MAAL VEEL

21.09 – 22.10.2016 Pärnu Linnagalerii, Uus tn 4.
Mõistulugusid tööst ja toimetustest. Väikestelt inimestelt maalt ja maali taga.
Vaadates vaikelu puudekohinaga ning agraarmütoloogilist müttamist saab mõtiskleda:
mis toimuks ühel väikesel maal ilma väikeste inimesteta? Või mis oleks too maal ilma väikeste inimesteta?
Kas elu MAAL, mida ümbritseb kolmest küljest vesi – tähendab elu isolatsioonis? Või on ümbritseval VEEL hoopis ühendav roll. Elu kesk vesi – kus vesi on ehk ühest küljest piir – teisalt aga sild.
Saarepuu ja Plingi “väikeste inimeste” seriaali järjekordne vahepeatus uute pilt-lugudega ning valikuga varasemaist episoodidest – kus näeb väikeseid inimesi toimetamas MAAL ja VEEL, taustaks vulinad veest ja veel…

Ps! Misiganes tegevust, millega inimesed oma aega sisustavad kõrvalt jälgides, tundub see veider, kuid seniseni pole tõestatud, et töö ahvist inimese teeks ega ka vastupidist mitte.
Väljapanekus foto- ja videopildid, heli, objektid.

sia_0260 sia_0266 sia_0267 sia_0269 sia_0276 sia_0277 sia_0293 sia_0301 sia_0308-2 sia_0312

MEEDIA: “Mõistulugu maalaste argielust” Karin Klaus, Pärnu Postimees, 29.09.2016

Oleme kõik maalt pärit, aga mida tegelikult tähendab vaikelu puudekohinaga, küsivad Silja Saarepuu ja Villu Plink.

Silja Saarepuu ja Villu Plink vaatlevad oma näitusel “Maal. Veel” maainimeste toimetusi ja eestlaslikku maailmatunnetust sõbraliku huumoriga: oleme kõik maalt pärit, aga mida tegelikult tähendab vaikelu puudekohinaga, agraarühiskond ja ütlus ”tee tööd ja näe vaeva, siis tuleb armastus”?

Pärnu linnagaleriis raekoja saalis üles pandud näitus koosneb fotodest, videotest ja installatsioonidest, mis kujutavad Saarepuu ja Plingi kehastatud väikeste inimeste tegemisi.
Näiteks künnavad surmtõsiste nägudega peategelased traktoriga põllul lõputut ringi, teises videos muutuvad künnivaod värvilisteks seelikutriipudeks.
Mõned fotod lähevad üle elavateks piltideks, mis omakorda materialiseeruvad näitusesaalis: valgetes põlvikutes jalad muutuvad tuules õõtsuvateks kasetüvedeks, piltidest kasvab välja puutüvi ning videos nähtud “kaasaskantav” paat hõljub saalis.
Ühes näituseosas saab vaataja piiluda väikeste lõuendite taha, kus pisikesed puust tegelased elavad asjalikku ja natuke naljakat elu oma tööriistade ja puuriitadega.
Plink ja Saarepuu on väikeste inimeste teemaga tegelenud 2008. aastast peale.
“Esitame Villuga kahekesi teatud üldistusi kodanikest,” seletas Saarepuu. “Põhimõtteliselt on need väikesed inimesed eestlased, mida rõhutavad ka minu Kihnu seelik ja Villu Põhja-Eesti põlvpüksid, aga samas võivad nad elada ükskõik kus.”
Plingi ja Saarepuu kehastatud kodanikud on seigelnud näitustel mitmel pool Eestis, kuid Pärnu näituse tarvis panid autorid kokku seeriad, mida siin pole enne näidatud.
Video, kus kunstnikud puukoorest ja lõuendist ehitatud paadiga kuival maal jalutavad, on filmitud 2012. aastal Udmurtias ning kaks paati on näituse tarvis uuesti ehitatud.
“Meil oli selle näituse kokkupanemisel huvitav kõrvutada varem tehtud töid uuematega ja vaadata, mis suunas oleme liikunud,” rääkis Plink väljapaneku koostamisest.
Näituse pealkiri “Maal. Veel” on mitmetähenduslik.
“Maal” tähendab planeet Maad ja põllumaad või külaelu, kuid vihjab ka maalimisele, sest autorite fotosid võib vaadelda maalidena. Mitmes töös ongi kasutatud lõuendit.
“Veel” tähendab nii vee peal olemist kui määrsõna.
Seda, kas maal on parem elada kui linnas või kuskil mujal, tuleb näitusekülastajal endal nuputada.
“Maal on kindlasti parem elada kui kosmoses,” väitis Saarepuu muigega suunurgas.
Kunstnikepaari näitus jääb raekoja linnagaleriis avatuks 22. oktoobrini.